کارشناس فوتبال می‌گوید تیم ملی با این شرایط برای صعود به جام جهانی به مشکل می‌خورد.

پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل قرقیزستان |تصاویر

همشهری‌آنلاین - علی‌اصغر درویش

تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی خود از مرحله سوم بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در حالی با یک گل قرقیزستان را شکست داد که امیر قلعه‌نویی در پایان بازی با شعارهایی ازسوی تماشاگران مورد انتقاد قرار گرفت. در هر صورت تیم ملی بازی را با پیروزی پشت سر گذاشت اما اتفاقات پایان بازی و مصاحبه مهدی طارمی نشان داد که شرایط عجیبی بر تیم ملی حکفرما شده و ممکن است در ادامه روی نتایج نیز تاثیر منفی بگذارد.

مسعود اقبالی مدرس و کارشناس فوتبال درباره شرایط تیم ملی و شانس صعود از گروه با روزنامه همشهری گفت و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

*تیم ملی مقابل قرقیزستان به پیروزی رسید. نمایش تیم قلعه‌نویی چطور بود؟

تیم ملی ایران در حال فروپاشی است. این بازیکنان از ۸ سال پیش دور هم جع شدند و در ۲ جام جهانی شرکت کردند این بازیکنان هرچند که شناخت خوبی از هم دارند ولی متاسفانه بخاطر شرایط سنی به تدریج آن کیفیت لازم را از دست داده‌اند. ضعف شعور تاکتیکی، شرایط فیزیکی بخاطر بالا رفتن سن و مسایل ذهنی و تصمیم‌گیری‌هایی که در شرایط بازی باید به آن توجه کنند در تیم ملی ‌نمی‌بینیم.

*این نتیجه در شان تیم ملی بود؟

این نتیجه در شان این تیم ملی بود.

*نقاط ضعف کجاست؟

در حمله و دفاع چیزی از فوتبال مدرن نمی‌بینیم. در دفاع آن انسجام را نداریم و خط دفاعی اصلا هماهنگی لازم را ندارد. در دفاع راست جوانی را بازی دادیم که نه در کار دفاعی موفق بود و نه در حمله، این یعنی بازیکنان جوانان ما به آن استاندارد لازم نرسیده‌اند که در خدمت تیم ملی باشند.

*بالاخره باید در تیم ملی جوانگرایی شود یا نه؟

امیر قلعه‌نویی فقط به دنبال نتیجه است و بازیکنان جوانی که استعداد دارند قربانی این طرز تفکر خواهند شد. ما اگر به جام جهانی صعود کردیم برای آن بازی‌ها باید در این یکی دو سال آینده خیلی از بازیکنان تیم ملی را کنار گذاشت و حداقل ۱۰ ۱۵ بازیکن جوان را به تیم ملی بیاوریم.

*این بازیکنان جوان چه زمان باید در ترکیب تیم ملی قرار بگیرند؟

بعد از بازی‌های مقدماتی تیم ملی که صعود به جام جهانی قطعی شد باید نیمی از بازیکنان کنار بروند و در همین مدت بازی‌های تدارکاتی زیادی داشته باشیم و از بازیکنان جوان استفاده کنیم تا کم کم به به بلوغ تاکتیکی برسند.

*باتوجه به همگروهی با قطر، امارات، کره شمالی، ازبکستان و قرقیزستان صعود کار دشواری است؟

برخلاف تصور اینکه به راحتی صعود می‌کنیم من فکر می‌کنم با این سبک بازی که مقابل قرقیزستان داشتیم حتی در این گروه ممکن است جزو ۲ تیم اول نباشیم. من بازی تیم‌های کره شمالی و امارات را دیدم و می‌گویم با این شیوه به مشکل می‌خوریم.

*پس بر این باور هستید که تیم‌های کره شمالی و امارات حریف‌های خطرناکی هستند؟

با این بازی که مقابل قرقیزستان انجام دادیم حتی شانس صعود هم نداریم. این ‌تیم‌ها فوتبال را درست بازی می‌کنند ولی ما حتی نمی‌توانیم فوتبال را درست بازی نمی‌کنیم. توانایی ۴ پاس سالم و مالکیت توپ را نداریم. عملکرد طارمی که در اینتر بازی می‌کند را ببینید. ارتباط خط دفاعی با خط میانی و خط میانی با خط حمله خوب نیست و اصلا مهاجم‌ها خوب تغذیه نمی‌شدند و بازیکنی مثل طارمی در برخی از دقایق به عقب می‌آمد تا بازیسازی کند.

فرگوسن و کلوپ هم جای قلعه‌نویی را بگیرند مشکل حل نمی‌شود | در حمله و دفاع چیزی از فوتبال مدرن نمی‌بینیم | با این وضعیت حتی ممکن است صعود نکنیم!

*تماشاگران حسابی از بازی تیم ملی عصبانی بودند و علیه قلعه‌نویی شعار دادند. آیا تغییر سرمربی به تیم ملی کمک می‌کند؟

درمان این درد رفتن قلعه‌نویی نیست. اگر فرگوسن و یورگن کلوپ هم سرمربی ایران شود وضعیت همین است. نسل آینده ما نسلی نیست که پشتوانه خوبی برای تیم ملی باشد برای اینکه در سطوح پایه کاری نکردیم. در حال حاضر جز دلالی جز خرید و فروش امتیازها در سطوح پایه و قربانی کردن نسل جوان با سیاست غلط مدیریتی کار نمی‌کنیم و این وضعیت تیم ملی نتیجه نخواهد گرفت. از دوره پرویز دهداری و مایلی‌کهن به بعد روزبه روز بدتر شدیم و بهتر نشدیم. ۴ بار به جام جهانی رفتیم، ‌باختیم و برگشتیم. با حیا کن رها کن چیزی درست نمی‌شود. قلعه‌نویی را عوض کنند چه کسی را جای او بگذارند و راهکار چیست. هر مربی نیاز به ابزار دارد و تیم ملی با این بازیکنان با این شرایط فیزیکی و تاکتیکی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

*چه کار باید کرد؟

درهای فوتبال را ببندیم و اگر قصد توسعه و پیشرفت فوتبال را داریم باید از نوع شروع کنیم.

*در مورد لیست تیم ملی چه صحبتی دارید. آیا بازیکن یا بازیکنانی بودند که می‌توانستند در این تیم باشند؟

شش هفت بازیکن جوان هستند که استاندارد لازم را ندارند ولی می‌توان این بازیکنان را به تیم تزریق کرد. با این وضعیت سه بازی هم در جام جهانی می‌کنیم و برمی‌گردیم. به نظر من همین جوان‌ها را مقابل امارات در ترکیب بگذاریم، تاکتیک که نداریم حداقل از قدرت دوندگی جوان‌ها استفاده کنیم تا شاید فرجی شود. این جوان‌ها را از همین حالا باید در ترکیب استفاده کنیم تا به شعور تاکتیکی برسند تا بتوانیم در جام جهانی از آنها استفاده کنیم. امیر قلعه‌نویی باید این کادرش را کنار بگذارد و چند نفر را اضافه کند که فوتبال را می‌فهمند.

*لژیونرها چقدر می‌توانند کمک کنند؟

بازیکنانی مثل طارمی، آزمون، جهانبخش و قدوس در زمین انگیزه لازم را ندارند و انگار اشباع شدند. جهانبخش یک فصل در باشگاهی بازی نکرده و از لحاظ علمی این بازیکنان بخاطر شرایط سنی از نظر جسمی تحلیل رفته‌اند پس طبیعی است که آمادگی نداشته باشد. بازیکنان ۳۰ ساله در ایران دیگر آن فوتبالیست سابق نیست و باید کنار گذاشته شوند.

*کیفیت چمن هم حاشیه‌ساز شده بود.

خیلی خلاصه و مفید بگویم فوتبال ما به آخر خط رسیده است. ۴۵ سال از انقلاب گذشته هنوز یک زمین مناسب نداریم یا فدراسیون فوتبال ما این قدرت را ندارد که از مسئولان خراسان جواز بازی تیم ملی را بگیرد. اینها مشکلات مدیریتی و سازمانی است که در بقیه سطوح اشاعه پیدا می‌کند.

*طارمی هم بعد از بازی ناراحت بود.

وقتی این مشکلات باشد جمع می‌شود و مردم شاکی می‌شوند. حالا طارمی توقع دارد که مردم چیزی نگویند ولی مردم از وضعیت تیم ملی ناراحتند و اعتراضشان را به این شکل نشان می‌دهند.

*پیش‌بینی شما از بازی بعدی با امارات چیست؟

با این سبک بازی به مشکل می‌خوریم مخصوصا حالا که مردم هم مقابل تیم ملی قرار گرفتند و ممکن است بازیکنان تیم ملی از لحاظ روحی و روانی هم دچار مشکل شوند.

فرگوسن و کلوپ هم جای قلعه‌نویی را بگیرند مشکل حل نمی‌شود | در حمله و دفاع چیزی از فوتبال مدرن نمی‌بینیم | با این وضعیت حتی ممکن است صعود نکنیم!

کد خبر 879575
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آقا پسر IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 0
    من که بلیط استادیوم الان در دست تعمیر آزادی پونصد تومن یا هزار تومان بود سال ۱۳۹۰ می رفتم و بازی های تیم ملی را نگاه میکردم ولی در جام ملت ها طرفدار استرالیا بودم و در جام جهانی فوتبال طرفدار برزیل . یعنی تیم ملی برام فاقد اهمیت شده
  • علی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    0 0
    مشکل قلعه نویی است